Stap voor stap
Onze persoonlijke en betrokken begeleiding bij Jeroen Mol Uitvaartzorg biedt je steun tijdens deze moeilijke periode. Van het regelen van de uitvaart tot het afhandelen van administratieve zaken, wij zijn er om je te helpen bij het vormgeven van een respectvol en persoonlijk afscheid. Vertrouw op ons 10-stappenplan voor een zekere leidraad na een overlijden.
Stap1
Neem contact op met Jeroen Mol Uitvaartzorg
Als eerste moet een arts het overlijden vaststellen (dit wordt schouwen genoemd).
Is de overledene thuis? Dan bel je zelf de huisarts/ huisartsenpost.
In een ziekenhuis, hospice of zorginstelling wordt dit voor je geregeld.
Is de (schouw)arts geweest , dan is het lichaam vrijgegeven voor verzorging en bel je met Jeroen Mol Uitvaartzorg.
Via 06 – 23 26 92 90 zijn wij dag en nacht bereikbaar. Wij staan je dan persoonlijk te woord.
Stap 2
Laatste verzorging
Onze eerste zorg gaat uit naar de overledene. We bespreken eerst de wensen van opbaring, is dat thuis of in ons Afscheidshuis-Grave? Is de wens een gekoelde opbaring of bijvoorbeeld het verzorgen van een lichte balseming? Wat zijn de kledingwensen voor de overledene? Zijn er naasten die willen helpen met verzorgen en kleden? Zijn er andere wensen vanuit religie of cultuur?
Wij bespreken graag de mogelijkheden met je/ jullie.
Stap 3
Het vorm geven van de uitvaart
Afhankelijk van het tijdstip van overlijden en het vrijgeven van de overledene door de schouwarts gaan we samen aan tafel om de wensen te bespreken voor een passend afscheid. Wij vinden het belangrijk dat er juiste keuzes gemaakt worden met een goed gevoel voor later. Belangrijk om te weten is of er uitvaartverzekeringen zijn, want elke polis heeft zijn eigen voor en nadelen, wij bespreken deze graag transparant met u om achteraf niet met ongewenste kosten geconfronteerd te worden.
In het zogenaamde regelgesprek is er informatie nodig om de wettelijke documenten samen te stellen en zaken te bespreken naar wens van de overledene en nabestaanden zoals , een paar belangrijke:
- (natuur) begraven of crematie
- locatie voor de uitvaart naar gelang het aantal personen te kiezen (Afscheidshuis-Grave, crematorium, kerk)
- Rouwkaarten, advertentie
- Is er een adressenlijst?
- Uitvaartspreker
- Muziek / PowerPoint
Bijna alles is mogelijk voor een goed gevoel voor later. We nemen de tijd en schenken samen aandacht om de juiste keuzes te kunnen maken die bij jou/jullie passen.
Stap 4
Overzichtelijkheid en vastleggen
Tijdens het regelgesprek vullen we het regelformulier in, bellen we met collega’s in de Uitvaartzorg en reserveren we locaties en eventueel een uitvaartspreker. Samen dragen we de zorg voor het afscheid. Op kantoor worden de gegevens verwerkt in de uitvaartdocumenten die getekend moeten worden door de opdrachtgever van de uitvaart hij / zij is de verantwoordelijke en geeft de toestemming voor alle stappen in het proces. Daar hoort ook een kostenbegroting bij. Wij regelen voor jou/jullie de afhandeling met de verzekeraar en verwerken het verzekerde bedrag in de opgestelde begroting. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
De uitvaartverzorger neemt alles rustig met je door en legt alles vast. Zo wordt het gelijk duidelijk wie wat regelt.
Stap 5
Opmaken van rouwkaart, gedachtenis kaartje, advertentie
Samen kiezen we de vorm van de rouwkaart/brief en stellen samen de teksten op. Dan wordt de informatie naar de drukker gemaild en deze stuurt een proefdruk ter beoordeling retour naar de contactpersoon. Intussen kunnen de enveloppen voorzien worden van naam en adres. Zelf rondbrengen of versturen? Dat bepaal je zelf.
Na het drukken van het gewenste aantal kaarten verzorgen wij het op tijd bezorgen bij een postagentschap.
Naast het opstellen van de rouwkaart is het ook mogelijk om in een lokale krant of regionale/landelijke krant te adverteren, ook dit kunnen we voor jou/jullie verzorgen.
Het opstellen van gedachteniskaartjes kan enkele dagen later.
De traditionele condoleance kaarten in kerk of crematorium is langzaam aan het verdwijnen. Vaak weet je wie er geweest zijn . Het sturen van een bedankje achteraf brengt ook weer kosten met zich mee. Daarvoor in de plaats hebben we een gepersonaliseerd condoleanceboek ontworpen waarin de condoleancekaartjes, die we toevoegen bij de te versturen rouwkaarten, met een persoonlijke thuisgeschreven tekst, aangevuld wordt.
Stap 6
Wat gebeurt er achter de schermen bij ons?
Wij verzorgen de aangifte van het overlijden bij de gemeente, je ontvangt een uittreksel uit de overlijdensakte.
Wij onderhouden en leggen afspraken, met alle betrokken partijen die bij de uitvaart betrokken zijn, vast.
Daarnaast verzorgen wij een draaiboekje van de activiteiten op dag en tijdstip, zo is helder wat te doen voor iedereen.
De uitvaartceremonie, wordt voorbereid. De administratieve handelingen worden verzorgd. Voorbereidingen voor het afscheid worden ingang gezet.
Stap 7
Uitvaartspreker/ ritueel begeleider
Omdat je een afscheid maar één keer goed kunt doen werken wij samen met een groepje sprekers waarvan er één altijd bij een familie past.
Wat is de toevoeging van het inzetten van een uitvaartspreker? Veel, heel veel, het is hun vak en zij zijn opgeleid om zich in het leven van de overledene en de relatie met de nabestaanden te verdiepen om zo een persoonlijk afscheid samen met de nabestaanden vorm te geven. Zij verzorgen samen met jullie de teksten, dragen zorg voor de eventuele PowerPoint en muziek naar bijvoorbeeld een crematorium. De ervaring leert dat zij in het gesprek bij jullie aan de keukentafel vele herinneringen samenvatten naar een mooi geheel en zo nemen zij deze zorg uit jullie handen.
Stap 8
Verblijven, verzorgen, intiem afscheid in Afscheidshuis – Grave / Persoonlijk afscheid nemen
Wij bieden je de mogelijkheid om de verzorging en opbaring te laten plaats vinden in ons Afscheidshuis in hartje Grave.
In een huiselijke en warme sfeer, is het mogelijk om met een klein gezelschap tot 25 personen afscheid te nemen met beeld en muziek.
In de dagen tussen het overlijden en de uitvaart kan persoonlijk afscheid van de overledene worden genomen. Het is verstandig om vooraf na te denken over de wijze van rouwbezoek. Wanneer neemt het gezin tijd om afscheid te nemen? Wanneer brengt naaste familie de overledene een laatste groet? En goede vrienden? Komt er een openbaar rouwbezoek waarbij iedereen welkom is? Wenst men gebruik te maken van koffie en thee faciliteiten? Wij helpen je om dit goed te organiseren.
Een bijzonder moment is het sluiten van de uitvaartkist. Meestal gebeurt dit door het gezin. Soms samen met naaste familie en vrienden. Wij begeleiden jullie hierbij.
Stap 9
Dag van de uitvaart
Op deze dag staan we samen stil bij het definitieve afscheid van jullie dierbare.
Met elkaar delen we mooie herinneringen. En vaak toosten we op het leven met degene die we gaan missen.
We volgen het overzichtelijke draaiboek, dat ons als een rode draad door de dag leidt.
Samen met onze partners dragen we zorg voor een goed verloop van de uitvaartceremonie.
Stap 10
ZorgNa en nazorggesprek
Een paar weken na de uitvaart maken wij een afspraak voor een persoonlijk bezoek. Samen kijken we terug op de periode van overlijden, verzorgen, opbaring en afscheid.
We verzorgen een overzichtelijke nota. Deze is gebaseerd op de eerder afgegeven begroting. Daarnaast wordt er rekening gehouden met uitkeringen van verzekeringspolissen.
Dan is het tijd om van elkaar afscheid te nemen na een intensieve tijd met gesprekken en contacten met een lach en een traan. We laten een bedankje in liefdevolle herinneringen achter als troost in moeilijke dagen.
“Vergeet de mooie herinneringen niet, want als je ze vergeet, komen ze nooit meer terug!”